pentingnya bahasa mandarin.....  

Wednesday, December 9, 2009

erm hari ni aku masih mencari-cari lagi di surat khabar dan internet mengenai iklan-iklan untuk jawatan kosong. dan diketika ini aku sedang berada di cc kat pekan dekat kampung aku. tujuan adalah nk tgk result tp kul 10 mlm br sistem on, makanya aku akan kembali lagi esok untuk melihat result aku sama ada status aku sebagai student tamat atau tidak.

erm untuk persediaan, aku search lagi beberapa iklan jawatan kosong..... aku dapat email dari job street dan aku bukak link jawatan tersebut, .... jawatan sebagai copywriter.... syarat2.very good speak n write skill in English dan MANDARIN ( good in Malay)...... alamak aku xtau langsung pasal mandarin ni....erm so skip jawatan tu. aku tgk lagi jawatan lain. as a HR utk satu company ni. syarat...good in Malay n English....keutamaan untuk mereka yang fasih berbahasa Mandarin..... gosh.... sekali lg Mandarin....

actually ni bukan 1st time, before this byk dh aku try search internet about vacancy job ni...then from that br aku sedari kebanyakan kerja-kerja tersebut ada meletakkan Mandarin as 2nd or 3h language sbg syarat....so what that mean??

look now betapa pentingnya bahasa mandarin sehingga sometimes ianya mengatasi bahasa Melayu yang menjadi bahasa rasmi negara ni.

makanya adakah wajar bahasa mandarin ini dijadikan sebagai bahasa ke 3 kita?.... adakah wajar disarankan subjek bahasa mandarin menjadi subjek di semua institusi pendidikan??

erm aku termenung....dan terdiam....silent.....
(just keluhan kecil hehehe)

AddThis Social Bookmark Button

Email this post